November, 2022. Det er nå bare 4 dager igjen til at 2 dager skal definere alt jeg har gjort det siste året, og faktisk de tre siste årene: Slaveprinsen skal presenteres i en musikalsk drakt som må sies å være ferdig – nok. Kunne vært artig å legge på blås, men ikke krise. Det kan …
Oktober, 2022. På mange måter så er forestillingene i gang, allerede. Mange baller som er i lufta. Koret har øvelser hver uke, og noen i orkesteret har allerede vært igjennom hele repertoaret. Det er spennende å kle musikalen i strykedrakt – det klinger bra i noteprogrammet, men det er stort når det også klinger bra …
(6.9.22) Kalenderen rykker ubønnhørlig nærmere Slaveprinsen-konsertene, og jeg har ikke alle strykerne på plass ennå. Musikere skal også leve, og skal for skams skyld ikke bare tilbys luft og kjærlighet. Så for å hjelpe på budsjettet og bedre fiskelykken , så har jeg nå laget en spleis! (www.spleis.no/slaveprinsen). Og det går foreløpig ikke bra. Men …
(26.august, 2022)Slaveprinsen er ikke i mål før bandet har blitt til et orkester: Musikalen «Les Misérables» har hele tiden vært et forbilde og representerer en drøm – tenk om jeg fikk lage noe som lignet litt! Så i sommer har jeg sittet på et kaldt loft på Frøya og arrangert etter beste evne. Utspillet er …
(15.oktober, 2021) Jeg burde vel ha tenkt over hvilke stemninger jeg ønsket å formidle i musikalen før jeg begynte å komponere. Men jeg gjorde ikke det. Jeg brukte bare magefølelsen og skrev låter fortløpende til hendelser jeg mente måtte ha en sang. Så lekte jeg med toner og melodier til «det føltes» rett, tok det …
(4.oktober, 2021) Det var mai, våren 2019. Jeg hadde skrevet en aria verdig en Italiener, og framførte den med fynd og klem sammen med Lars Eggen, nå direktør for Trøndelagsoperaen, på Antikvariatet i Trondheim. Jeg var lykkelig etter framføringen, og tenkte: Kanskje jeg kan lage musikalmusikk? Avsnitt Men god musikalmusikk kan ikke stå alene, den …